Onverwacht genieten - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Arnoud Michiel - WaarBenJij.nu Onverwacht genieten - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Arnoud Michiel - WaarBenJij.nu

Onverwacht genieten

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

16 September 2013 | Griekenland, Thessaloniki

Het was de bedoeling dat we zondag op tijd vertrokken vanuit Macedonie naar Griekenland. Door het vergeten van belangrijke electronische apparatuur in het hostel in Tirana, konden wij niet zomaar doorreizen. Gelukkig was het apparaat nog in Tirana en de plannen konden worden opgesteld om een transport op te zetten van Albanie naar Macedonie. Mensen uit hostels trekken van hostel naar hostel dus daar was ons geluk! Er waren drie lieftallige Duitse meisjes die naar een hostel gingen net buiten Ohrid. We konden afspreken dat zij het gestekkerde apparaat meenamen. Er zat helaas niets anders op dan wachten... gelukkig was er een meer, een ligstoel, een zon en een drijvend ponton. We hebben dan ook gretig gebruik gemaakt van deze combinatie, afgewisseld met wat beweging van armen en benen in het water.

Nog voordat de meisjes hadden gemeld dat ze waren aangekomen, hadden wij het plan opgevat om alvast te vertrekken naar hun aankomstpunt. Op het moment dat wij hun aankomstpunt bijna gevonden hadden, kregen we een smsje dat de wifislurper klaar stond om opgehaald te worden. Binnen 5 minuten waren we back on track naar Thessaloniki in Griekenland.

Onderweg werden wij natuurlijk weer getrakteerd op landschappen die je thuis alleen maar ziet als je de foto's terugkijkt. In Macedonie timmeren ze minder hard aan de weg dan in Albanie zo lijkt het. De wegen zijn een stukje slechter en er moesten wat hobbels genomen worden voordat we bij de grens waren. Nadat we bijna per ongeluk zijn doorgereden bij de grenscontrole naar Griekenland, werden we verwelkomt door Grieks schrift wat ik nog een beetje herkende vanuit mijn natuurkunde lessen van de middelbare school. We moesten deze bordjes volgen: Θεσσαλονίκη, appeltje eitje.

Thessaloniki is het Rotterdam van Griekenland. Het is de tweede grote stad, grote haven. We voelden ons hier direct thuis! Er zijn gezellige eetstraatjes en heel veel barretjes langs het water. Wat ons verbaasde was dat we zelfs met het uur tijdverschil nog drukke straten vol met etende mensen aantroffen om half twaalf in de avond. Na het verorberen van zeer goed klaargemaakt Grieks vlees, hebben we nog nagenoten aan de water met een biertje en zicht op een salsa dansschool die om 1.30 nog actief was midden in het centrum. Snel naar bed, morgen naar Instanbul!

Groeten Arnoud en Michiel uit Hellas