Chaotische patserbakken en Albanian Fried Chicken - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Arnoud Michiel - WaarBenJij.nu Chaotische patserbakken en Albanian Fried Chicken - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Arnoud Michiel - WaarBenJij.nu

Chaotische patserbakken en Albanian Fried Chicken

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

13 September 2013 | Albanië, Tirana

Na een lekker kopje koffie van onze vriendin van gisteren, zijn wij vol goede moed aan onze reis begonnen. In Montenegro was alles nog koek en ei qua verkeersregels. In Albanië moeten ze hun setje regels nog wat uitbreiden...

In dit land kennen ze eigenlijk maar 1 verkeersregel:  je mag niet op het stukje weg rijden waar ik rijd. Voor de rest is alles optioneel en mag je combinaties verzinnen van dingen die je leuk vindt op de openbare weg. Ik heb creatieve dingen gezien op de weg naar ons hostel in Tirana en om te overleven moet je ook gewoon meedoen om niet in overtreding te zijn van die ene regel.

Ik moet toch eventjes de titel nader verklaren: De hoeveelheid BMW X6-en, dezelfde Mercedes, Porsche en audi varianten is bizar hoog. De kroon spande toch wel de Volledig goud-chromen X6.  Niet iedereen kan natuurlijk zo'n x6 betalen, maar de mensen hier zijn wel op zoek naar de westerse rijkdom in dit land. Dat zie je door de openlijke imitatie van Macdonalds, Esso en de KFC. Waarbij het logo van de Mac er uit ziet als een gehandicapte M waar aan de bovenkant de verbinden zijn weggehaald.  De Esso is hier Eso en de KFC is hier AFC, natuurlijk met bijbehorende lettertypes.

Gisteravond zijn Michiel en ik het nachtleven gaan verkennen met wat leuke mensen van het hostel waar we in verbleven. Het was echt tof! Je kunt echt goed feesten in Tirana, de mensen zijn super aardig en vrolijk. Mijn indruk was dat ze nog wel een weg te gaan hebben, als het gaat om hun land naar the next level  te tillen, maar als ik het zo eens bekijk dan redden ze het hier wel. Zie hier voor een inspirerend verhaal over tirana: deze man is 14 sept. verkozen tot premier van tirana  http://www.ted.com/talks/edi_rama_take_back_your_city_with_paint.html

Groeten van Arnoud en Michiel uit Tirana